O ile więcej/ O ile mniej?
Bezpłatne
Course Features
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Duration 50 hours
- Skill level All levels
- Language English
- Students 0
- Assessments Yes
W tym temacie postaram się przybliżyć ci dwa zwroty pojawiające się w zadaniach: ” O ile więcej” i “O ile mniej”. Mimo, że zadania wydają się banalne to w obliczeniach bardzo często pojawiają się błędy.
Jeśli przeczytasz i przeanalizujesz poniższe zadania jestem pewna, że ten temat nie będzie ci już spędzał snu z powiek.
Zadanie 1
Jaś i Małgosia zbierają grzyby. Małgosia uzbierała 7 grzybów, natomiast Jaś zebrał o 5 grzybów więcej od Małgosi. Oblicz ile grzybów zebrał Jaś?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Z treści zadania wynika, że Jaś zebrał o 5 grzybów więcej, tak więc aby obliczyć ile grzybów zebrał Jaś, musimy dodać do liczby grzybów zebranych przez Małgosię ( do liczby 7) liczbę 5.
Odpowiedź: Jaś uzbierał 12 grzybów.
Zadanie 2
Wskaż liczbę o 9 większą od liczby 17.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Chcąc obliczyć liczbę o 9 większą od liczby 17, należy do liczby 17 dodać 9. Na koniec możesz wykonać sprawdzenie czyli zobaczyć czy otrzymany wynik (liczba 26) jest faktycznie większa od siedemnastki o 9. (zdecydowanie tak;).
Odpowiedź: Liczba o 9 większa od liczby 17 to liczba 26.
Zadanie 3
Ala ma 8 lat a jej mama jest od niej starsza o 25 lat. Oblicz ile lat ma mama Ali?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
W treści zadania nie zawsze musi pojawić się zwrot ” o …. więcej”. Czasem możemy mieć do czynienia z zadaniem gdzie pytają nas np. o wiek czy wzrost więc pojawią się sformułowania takie jak: “wyższy”, “starszy” itp. Powyższe zadanie jest tego przykładem. Zauważ, że napisano, że mama Ali jest od niej starsza o 25 lat ale to właśnie oznacza, że ma o 25 lat więcej od Ali. W tym przypadku także musimy do wieku Ali (do liczby 8 bo tyle lat ma dziewczynka) dodać 25 lat aby dowiedzieć się ile lat ma jej mama.
Odpowiedź: Mama Ali ma 33 lata.
Zadanie 4
W ogródku zakwitły tulipany i żonkile. Tulipanów było 26, a żonkili o 8 więcej. Ile kwiatów zakwitło w tym ogródku?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Żeby móc policzyć ile rosło wszystkich kwiatów, najpierw musimy dowiedzieć się ile było żonkili. Dlatego też do liczby tulipanów (26) dodajemy 8 (bo żonkili było o 8 więcej).
2. Sumujemy ile było wszystkich kwiatów. Dodajemy do liczby tulipanów liczbę żonkili.
Odpowiedź: W ogródku zakwitło 60 kwiatów.
Zadanie 5
Trójka rodzeństwa: Blanka, Tomek i Karina zbierała w parku kasztany. Tomek zebrał 15 kasztanów, Karina zebrała o 7 więcej od Tomka, a Blanka o 9 więcej od Kariny. Ile kasztanów zebrało każde z dzieci?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Przeczytaj uważnie zadanie a następnie zapisz na kartce dane. Z treści zadania wiadomo, że Tomek zebrał 15 kasztanów.
2. Obliczamy ile kasztanów zebrała Karina (wiemy, że zebrała o 7 kasztanów więcej niż Tomek). Musimy więc do liczby kasztanów zebranych przez Tomka dodać 7 kasztanów.
3. Obliczamy ile kasztanów zebrała Blanka. W zadaniu widnieje informacja, że Blanka zebrała o 9 kasztanów więcej od Kariny. Należy więc do liczby kasztanów, które zebrała Karina dodać liczbę 9, otrzymując tym samym wynik 31.
Odpowiedź: Tomek zebrał 15 kasztanów, Karina 22 kasztany a Blanka 31 kasztanów.
Zadanie 6
Matylda czyta z mamą książki. Policzyła, że w lipcu przeczytały 14 książek a w sierpniu o 2 książki mniej niż w lipcu. Ile książek przeczytały mama z Matyldą w lipcu?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Z treści zadania wiemy, że w sierpniu Matylda z mamą przeczytała o 2 książki mniej niż w lipcu. Chcąc więc policzyć liczbę książek przeczytanych w sierpniu należy od liczby 14 odjąć liczbę 2.
Odpowiedź: W sierpniu Matylda przeczytała z mama 12 książek.
Zadanie 7
W klasie 4a ogłoszono konkurs na najładniejsze zdjęcie szkoły. Dziewczęta zgłosiły do konkursu 74 fotografie, a chłopcy zgłosili o 19 mniej. Ile zdjęć zgłosili chłopcy do konkursu?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Z treści zadania wiemy, że chłopcy zgłosili o 19 zdjęć mniej niż dziewczynki. Zatem aby obliczyć ile zdjęć zgłosili chłopcy należy od liczby zdjęć zdgłoszonych przez dziewczynki odjąć 19.
Odpowiedź: Chłopcy zgłosili do konkursu 55 zdjęć.
Zadanie 8
Wskaż liczbę o 24 mniejszą od 51.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Jeśli chcemy znaleźć liczbę o 24 mniejszą od liczby 51, musimy wykonać odejmowanie.
Odpowiedź: Szukana liczba to 27.
Zadanie 9
Tabela przedstawia wyniki skoku w dal dzieci z klasy trzeciej. Zapoznaj się z tabelką a następnie odpowiedz na poniższe pytania:
a) O ile centymetrów dalej od Mikołaja skoczył Tomek?
b) O ile centymetrów skok Franka był krótszy od skoku Adama?
c) O ile centymetrów krótszy jest najsłabszy skok od najlepszego?
ROZWIĄZANIE:
Zadanie 10
Schronisko “Pod Muflonem” zbudowano na wysokości 720 m n. p. m. Szczyt Kuźnickiej Góry znajduje się o 96 m wyżej niż schronisko. Położona w tym samym paśmie górskim Ptasia Góra jest o 71 m niższa niż Kuźnicka Góra. Jaką wysokość ma Kuźnicka Góra, a jaką Ptasia Góra?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Obliczamy wysokość Kuźnickiej Góry. Jeśli wiadomo, że leży o 96 m wyżej od schroniska to do 720 m n. p. m. należy dodać 96 metrów.
2. Obliczamy wysokość Ptasiej Góry. Tym razem należy od wysokości Kuźnickiej Góry odjąć 71 metrów, ponieważ Ptasia Góra jest położona 71 metrów niżej niż szczyt Kuźnickiej Góry.
Odpowiedź: Kuźnicka Góra jest położona na wysokości 816 m n. p. m., zaś Ptasia Góra leży na wysokości 745 m n. p. m.
Zadanie 11
Wojtek i jego dziadek bardzo lubią wspólne spacery. W poniedziałek przeszli trasę długości 3 km, a każdego następnego dnia aż do piątku pokonywali o 2 km więcej niż poprzedniego dnia.
a) Ile kilometrów przeszli w piątek
b) Ile kilometrów w sumie przeszli w czasie tych pięciu dni?
ROZWIĄZANIE/WSKAZÓWKI:
W poniższej tabeli zobrazowano w jaki sposób zapisać ile kilometrów danego dnia przeszli Wojtek z dziadkiem. Taka forma przedstawienia danych pomaga lepiej zrozumieć zadania oraz z pewnością ułatwia nam obliczenia.
Z treści zadania wiemy, że Wojtek z dziadkiem pierwszego dnia – w poniedziałek przeszli 3 km, a każdego kolejnego o 2 km więcej niż dnia poprzedniego. Oznacza to, że we wtorek przeszli 5 km (do 3 km dodajemy 2 km), ale już w środę przeszli 7 km, ponieważ przeszli o 2 km więcej niż we wtorek. Idąc tym tokiem rozumowania w czwartek przeszli kolejne 2 km więcej czyli łącznie 9 km a w piątek o 2 km więcej niż w czwartek czyli 11 km.
Odpowiedź: Wojtek z dziadkiem przeszli w piątek 11 kilometrów, a w ciągu pięciu dni przeszli łącznie 35 km.
Zadanie 12
Pasty do zębów ułożono w sklepie na trzech półkach. Na najwyższej było 37 tubek, na środkowej o 13 więcej niż na najwyższej, a na dolnej o 19 więcej niż na dwóch wyższych półkach razem. Ile tubek pasty do zębów było łącznie na tych trzech półkach?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Wypisujemy dane. Na najwyższej półce w sklepie było 37 tubek pasty – co zaznaczono na rysunku schematycznym.
2. Obliczamy ile tubek pasty znajduje się na środkowej półce. Z treści zadania wynika, że na środkowej półce znajduje się o 13 tubek pasty więcej niż na najwyższej półce. W takim razie aby obliczyć ile tubek jest na drugiej (środkowej) półce musimy do 37 tubek dodać 13 tubek. Otrzymujemy sumę równą 50, co oznacza że na środkowej półce ustawiono 50 tubek pasty.
3. Obliczamy ile tubek pasty znajduje się na dolnej półce. Na dolnej półce wiemy, że stoi o 19 tubek więcej niż na dwóch pozostałych półkach (czyli o 19 więcej niż na pierwszej i drugiej półce). Chcąc więc obliczyć ile tubek pasty znajdzie się na trzeciej półce musimy dodać do siebie liczbę tubek pasty stojącej na pierwszej półce (37 sztuk), liczbę pasty na drugiej (środkowej) półce czyli 50 sztuk i dodać do tego jeszcze liczbę 19. Po zsumowaniu tych trzech liczb otrzymujemy wynik 106 sztuk (tubek) pasty do zębów.
4. Obliczamy ile tubek pasty stoi na wszystkich trzech półkach. Dodajemy do siebie liczbę tubek pasty stojących na pierwszej półce, na półce środkowej i dolnej. Otrzymujemy sumę 193.
Odpowiedź: Na trzech półkach stoją 193 tubki pasty do zębów.
Odwiedzając dowolną witrynę internetową, dla polepszenia jakości usług może ona przechowywać lub pobierać informacje w przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz zarządzać tymi ustawieniami.