Skala i plan
Bezpłatne
Skala jest to iloraz dwóch liczb, który mówi nam ile razy wymiary danego przedmiotu zostały powiększone lub pomniejszone.
Skala 1:1 (czytaj: skala jeden do jednego) informuje nas o tym, że dany rysunek czy obiekt jest narysowany w rzeczywistych wymiarach.
Skala 1:2 (czytaj: skala jeden do dwóch) informuje nas o tym, że jednej jednostce długości na rysunku odpowiadają dwie takie same jednostki długości w rzeczywistości (tzn., że dany obiekt został dwukrotnie zmniejszony)
Skala 2:1 (czytaj: skala dwa do jednego) informuje nas o tym, że dwóm jednostkom długości na rysunku odpowiada jedna jednostka o takiej samej długości w rzeczywistości (tzn., że dany obiekt został dwukrotnie zwiększony).
Zadanie 1
Na mapie w skali 1: 250 000 odległość między dwoma miejscowościami wynosi 2 cm. Podaj rzeczywistą odległość pomiędzy miastami.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Zamień skalę liczbową na skalę mianowaną. Zapisz ilu centymetrom w terenie odpowiada jeden centymetr na mapie. W tym przypadku 1 centymetr odpowiada 250 000 centymetrów.
2. Skróć skalę. Możesz zrobić to stopniowo, tzn. najpierw centymetry zamienić na metry (dzieląc przez 100) a potem na kilometry (dzieląc przez 1000) lub od razu zamienić centymetry na kilometry (dzieląc przez 100 000).
3. Zapisz proporcję, w której jeden centymetr odpowiada 2,5 kilometrom a 2 centymetry czyli tyle ile wynosi odległość między miastami na mapie to niewiadoma x, którą należy obliczyć (w nawiasie kwadratowym zapisz jednostki, w których podasz wynik).
4. Wykonaj mnożenie “na krzyż” otrzymując równanie liniowe z jedną niewiadomą. Rozwiąż je i zapisz wynik. (zauważ, że po obu stronach równania masz te same jednostki – centymetry, które możesz skrócić dzięki czemu uprościsz zapis).
Odpowiedź: Rzeczywista odległość pomiędzy miastami wynosi 5 km.
Zadanie 2
Małgosia narysowała plan swojego pokoju. Jest to prostokąt o wymiarach 2 cm na 3,5 cm. Podaj rzeczywiste wymiary tego pokoju wiedząc, że plan pokoju został wykonany w skali 1: 200.
ROZWIĄZANIE:
SPOSÓB I – proporcje
WSKAZÓWKI:
1. Zamień skalę liczbową na skalę mianowaną. Zapisz ilu centymetrom w rzeczywistości odpowiada jeden centymetr na rysunku.
Skala 1: 200 informuje, że 1 centymetr na rysunku odpowiada 200 centymetrom w rzeczywistości.
2. Skróć skalę. Zamień centymetry na metry dzieląc 200 centymetrów przez 100.
3. Zapisz proporcję w której 1 centymetr odpowiada 2 metrom a 3,5 centymetra czyli długość pokoju na rysunku odpowiada niewiadomej x.
4. Wykonaj mnożenie “na krzyż” otrzymując równanie liniowe z jedną niewiadomą. Rozwiąż i zapisz wynik. Obliczona wartość to długość pokoju Małgosi w rzeczywistości. Analogicznie będziemy postępować obliczając szerokość.
5. Zapisz proporcję w której 1 centymetr odpowiada 2 metrom a 2 centymetry czyli szerokość pokoju na rysunku odpowiada niewiadomej x.
6. Wykonaj mnożenie “na krzyż”. Rozwiąż równanie i zapisz wynik. Obliczona wartość to szerokość pokoju w rzeczywistości.
SPOSÓB II
Jeżeli masz do czynienia z mniejszymi liczbami lub czujesz się “pewniej” w zadaniach ze skalą to zamiast proporcji możesz policzyć ten przykład nieco szybciej.
Jak wiadomo skala 1: 200 informuje nas o tym, że narysowany obiekt czy przedmiot jest 200 razy większy w rzeczywistości. Oznacza to, że 1 centymetr na rysunku odpowiada 200 centymetrom (czyli 2 metrom) w rzeczywistości. Jeśli zatem wymiary pokoju na rysunku maja 3,5 cm oraz 2 cm to wystarczy, że wartości te pomnożysz przez 200 aby otrzymać rzeczywiste wymiary tego pokoju.
Odpowiedź: Rzeczywiste wymiary pokoju Małgosi to 7 m na 4 m.
Zadanie 3
Na poniższym rysunku przedstawiono ogródek działkowy państwa Kowalskich. Oblicz powierzchnię jaką zajmują warzywa jeżeli wiadomo, że plan ogródka został narysowany w skali 1: 300.
ROZWIĄZANIE:
SPOSÓB I – proporcje
WSKAZÓWKI:
1. Zamień skalę liczbową na skalę mianowaną. Zapisz ilu centymetrom w rzeczywistości odpowiada jeden centymetr na rysunku.
Skala 1: 300 informuje, że 1 centymetr na rysunku odpowiada 300 centymetrom w rzeczywistości (czyli 3 metrom).
2. Oblicz wymiary rzeczywiste czyli długość i szerokość części, na której rosną warzywa.
Obliczając długość ułóż proporcję w której 1 centymetr odpowiada 3 metrom a 4,5 centymetra czyli długość działki na rysunku to niewiadoma x.
3. Pomnóż “na krzyż”. Pamiętaj, że jeśli po obu stronach równania masz te same jednostki ( w tym przypadku są to centymetry) to śmiało możesz je skreślić co sprawi, że równanie będzie bardziej czytelne.
4. Rozwiąż równanie i zapisz wynik. W tym przypadku wynik zapisz w metrach.
5. Zapisz proporcję dotyczącą szerokości.
Zapisz, że 1 centymetr odpowiada 3 metrom a 2,5 centymetra odpowiadają niewiadomej x.
6. Pomnóż “na krzyż”. Otrzymany wynik to rzeczywista szerokość powierzchni którą zajmują warzywa.
7. Mając długość i szerokość możesz obliczyć pole powierzchni warzyw, podstawiając dane do wzoru na pole prostokąta.
SPOSÓB II
Odpowiedź: Warzywa zajmują powierzchnię 101,25 metrów kwadratowych.
Zadanie 4
Pole prostokątnej działki w skali 1: 700 wynosi 45 cm² a jej długość na planie (w tej samej skali 1: 700) wynosi 9 cm. Oblicz ile metrów siatki potrzeba aby ogrodzić tę działkę.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Oblicz szerokość działki w podanej skali (1: 700). Jeżeli masz podane pole działki i jeden z boków to aby uzyskać długość drugiego boku należy pole działki podzielić przez dany bok.
2. Znając długości obu boków możesz obliczyć obwód tego prostokąta w podanej skali.
3. Oblicz rzeczywistą długość siatki wykorzystując podaną w treści zadania skalę. Zacznij od zamiany skali liczbowej na mianowaną.
4. Zamień centymetry na metry.
5. Ułóż proporcję, w której 1 centymetr odpowiada 7 metrom, natomiast 28 centymetrów czyli obwód działki w podanej skali odpowiada niewiadomej x.
6. Wykonaj mnożenie “na krzyż”. Rozwiąż równanie i zapisz wynik. Obliczona wartość to rzeczywisty obwód ogrodzenia.
Odpowiedź: Na ogrodzenie działki potrzeba 196 metrów siatki.
Zadanie 5
Architekt wykonał plan mieszkania w skali 1: 160. Korzystając z danych zamieszczonych na poniższym rysunku odpowiedz na pytania:
a) Ile wynosi długość i szerokość salonu w rzeczywistości?
b) Jaka jest powierzchnia kuchni w rzeczywistości?
c) Ile płytek podłogowych będzie potrzebne do ułożenia podłogi w łazience, jeśli jedna płytka ma wymiary 10 cm na 10 cm?
ROZWIĄZANIE:
Odpowiedź: Długość i szerokość salonu wynoszą 4,8 m i 6,4 m.
Odpowiedź: Powierzchnia kuchni w rzeczywistości wynosi 12,8 m².
WSKAZÓWKI:
1. Odczytaj wymiary łazienki z rysunku.
2. Oblicz wymiary łazienki w rzeczywistości (jak wynika z obliczeń w poprzednich punktach 1 centymetr na planie odpowiada 1,6 metra zaś 2 centymetry to odpowiednio 3,2 metra.
3. Oblicz powierzchnię rzeczywistą łazienki (pomnóż przez siebie długość razy szerokość)
4. Oblicz powierzchnię jednej płytki. Zamień centymetry na metry. Jest to bardzo ważne, ponieważ powierzchnia płytki i powierzchnia podłogi muszą być wyrażone w tych samych jednostkach.
5. Podziel powierzchnię podłogi przez powierzchnię jednej płytki.
Odpowiedź: Do ułożenia podłogi w łazience potrzebne będzie 512 płytek.
Zadanie 6
Rysunek przedstawia tor rajdu rowerowego, który narysowano w skali 1: 200 000. Rowerzysta porusza się ze średnią prędkością 30 km/h. Ile czasu potrzebuje rowerzysta na przejechanie całego toru?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Oblicz długość toru na rysunku.
2. Oblicz długość toru w rzeczywistości. W pierwszej kolejności zamień skalę liczbową na mianowaną i zapisz ilu centymetrom w terenie odpowiada jeden centymetr na planie.
3. Zamień centymetry na kilometry dzieląc 200 000 cm przez 100 000.
4. Ułóż proporcję w której 1 centymetr na planie odpowiada 2 kilometrom w rzeczywistości a 28 centymetrów czyli długość całego rajdu na planie odpowiada niewiadomej x. Następnie wykonaj mnożenie “na krzyż” i oblicz wartość x.
5. Oblicz ile czasu zajmie rowerzyście przejechanie całej trasy. Tu również możesz zastosować proporcje. Jeśli wiesz, że w ciągu godziny rowerzysta średnio przejeżdża 30 kilometrów to możesz zapisać, że 30 kilometrów odpowiada 1 godzinie a 56 kilometrów odpowiada niewiadomej x.
6. Wykonaj mnożenie “na krzyż” i oblicz x.
7. Z obliczeń wynika, że rowerzysta potrzebuje prawie dwie godziny aby pokonać tę trasę; chcąc podać dokładny wynik zamień ułamek na minuty mnożąc go przez 60.
Pamiętaj, że licznik (góra ułamka) mnożymy przez licznik a mianownik(dół ułamka) przez mianownik. Aby uniknąć wykonywania obliczeń na dużych liczbach – 60 w liczniku i 30 w mianowniku zostały skrócone przez 30 stąd w kolejnym kroku liczby 2 w liczniku i 1 w mianowniku.
8. Wynik mnożenia to 112 minut. Jeśli wiadomo, że 1 godzina to 60 minut to 112 minut to 1 godzina i 52 minuty (ponieważ jeśli od 112 odejmiemy 60 minut to zostaną właśnie 52 minuty).
Odpowiedź: Do przejechania całego rajdu rowerowego, rowerzysta będzie potrzebował 1 godziny i 52 minut.
Zadanie 7
Rzeczywista odległość między dwoma miastami wynosi 150 km. Jaka jest odległość między tymi miastami na mapie wykonanej w skali 1: 2 000 000.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Zamień skalę liczbową na mianowaną i zapisz ilu centymetrom w rzeczywistości odpowiada 1 centymetr na mapie.
2. Zamień centymetry na kilometry.
3. Ułóż proporcje w której 1 centymetr na mapie odpowiada 20 kilometrom w rzeczywistości a 150 kilometrom w rzeczywistości odpowiada niewiadoma x (szukana odległość na mapie).
4. Wykonaj mnożenie “na krzyż” i oblicz wartość niewiadomej x.
Odpowiedź: Odległość pomiędzy tymi miastami na mapie wynosi 7,5 cm.
Zadanie 8
Podręcznik do matematyki ma wymiary 16 cm na 24 cm. Jakie wymiary będzie miał ten podręcznik, jeżeli narysujemy go w skali 1: 4 a jakie w skali 3: 1?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
Skala 1:4 informuje nas o tym, że wymiary danego przedmiotu czy obiektu zostały zmniejszone czterokrotnie. W związku z tym aby obliczyć długość i szerokość podręcznika, który został narysowany w skali 1:4 należy długość i szerokość podzielić przez 4.
Skala 3:1 informuje nas o tym, że wymiary danego przedmiotu zostały powiększone trzykrotnie. W związku z tym aby obliczyć wymiary podręcznika w powiększeniu należy jego długośc i szerokość pomnożyć przez liczbę 3.
UWAGA: W obu przypadkach można oczywiście zastosować proporcję.
Zadanie 9
Uzupełnij poniższą tabelę:
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKA: Skala 1: 20 informuje nas o tym, że dana rzecz czy obiekt zostały pomniejszone 20- krotnie. Jeśli więc chcesz obliczyć długość danego odcinka w tej skali możesz zastosować proporcje jak wyżej lub podzielić wymiary rzeczywiste przez 20.
1
WSKAZÓWKA: Skala 1: 1600 informuje nas o tym, że dana rzecz czy obiekt zostały pomniejszone 1600 – krotnie. Jeśli więc chcesz obliczyć długość danego odcinka w tej skali możesz zastosować proporcje lub podzielić wymiary rzeczywiste przez 1600.
WSKAZÓWKA: Skala 5: 1 informuje nas o tym, że dana rzecz czy obiekt zostały powiększone 5 – krotnie. Jeśli więc chcesz obliczyć długość danego odcinka w tej skali możesz zastosować proporcje lub pomnożyć wymiary rzeczywiste przez 5.
WSKAZÓWKA: Skala 10: 1 informuje nas o tym, że dana rzecz czy obiekt zostały powiększone 10 – krotnie. Jeśli więc chcesz obliczyć długość danego odcinka w tej skali możesz zastosować proporcje lub pomnożyć wymiary rzeczywiste przez 10.
Odpowiedź: Poniższa tabela zawiera uzupełnione dane.
Zadanie 10
Oblicz długość odcinka narysowanego w skali 1: 20, którego rzeczywista długość wynosi 36 dm.
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Zamień skalę liczbową na mianowaną i zapisz ilu centymetrom w rzeczywistości odpowiada 1 centymetr na planie.
2. Zamień centymetry na decymetry.
3.Zapisz proporcje w której 1 centymetr odpowiada 2 decymetrom, zaś niewiadoma x (szukana długość odcinka na mapie) odpowiada 36 decymetrom.
4. Wykonaj mnożenie “na krzyż”, oblicz i podaj wynik równania. Jeśli chcesz centymetry zamienić na decymetry musisz wynik podzielić przez 10.
Odpowiedź: Długość odcinka w skali wynosi 1,8 dm.
Zadanie 11
Odcinek narysowany w skali 1: 400 ma długość 12 cm. Jaką długość ma ten odcinek narysowany w skali 1:1200?
ROZWIĄZANIE:
KROK I – Zanim obliczysz jaką długość będzie miał odcinek w skali 1: 1200 najpierw oblicz jego wymiary rzeczywiste.
KROK II – Oblicz jaką długość będzie miał odcinek w skali 1: 1200.