Obliczanie liczby gdy dany jest jej procent
Bezpłatne
Course Features
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Duration 50 hours
- Skill level All levels
- Language English
- Students 0
- Assessments Yes
Zadanie 1
Znajdź liczbę, której:
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Ułóż proporcję.
Wiedząc, że 5% wynosi 12 wyznacz 100% liczby, którą oznaczymy jako niewiadoma x.
2. Wykonaj mnożenie “na skos” i oblicz równanie.
Chcąc obliczyć x, należy obie strony równania podzielić przez liczbę stojącą przy x -ie.
Zadanie 2
Oblicz cenę kilograma cukierków, jeżeli:
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Ułóż proporcję.
Wiedząc, że 1/4 kg odpowiada 5,20 zł oblicz cenę za kilogram czyli 100%.
2. Wykonaj mnożenie “na skos” i rozwiąż równanie.
Pamiętaj, że dzieląc przez ułamek należy dzielenie zamienić na mnożenie, tzn. mnożymy daną liczbę przez odwrotność ułamka
1. Ułóż proporcję.
2. Wykonaj mnożenie “na skos” i rozwiąż równanie.
Zadanie 3
Wiadomo, że 40% ceny roweru jest równe 500 złotych. Oblicz ile kosztuje rower.
WSKAZÓWKI:
1. Ułóż proporcję.
2. Wykonaj mnożenie “na skos” i rozwiąż równanie.
ODPOWIEDŹ: Cena roweru wynosi 1250 złotych.
Zadanie 4
Pan Mrożek sprzedaje lody. Jego zysk stanowi 5% ceny sprzedanych lodów. Oblicz za ile złotych musi sprzedać lody aby zyskać:
ROZWIĄZANIE:
SPOSÓB I – PROPORCJA
SPOSÓB II – RÓWNANIE
WSKAZÓWKI:
1. Ułóż odpowiednie równanie. Przez x oznacz wartość sprzedanych lodów.
2. Oblicz równanie.
Procenty możesz zamienić zarówno na ułamek zwykły jak i dziesiętny.
Pamiętaj, że dzieląc liczbę przez ułamek zwykły zamieniamy dzielenie na mnożenie i mnożymy tą liczbę (dzielną) przez odwrotność ułamka.
Odpowiedź: Chcąc zarobić 230 zł pan Mrożek musiałby sprzedać lody o wartości 4 600 zł, natomiast gdyby chciał zyskać 520 zł musiałby sprzedać lody o wartości 10 400 zł.
Zadanie 5
Pewnego dnia w klasie było nieobecnych 3 uczniów. Nauczyciel powiedział, że jest to 12% klasy. Ilu uczniów liczy ta klasa?
ROZWIĄZANIE:
I SPOSÓB – PROPORCJA
II SPOSÓB – RÓWNANIE
WSKAZÓWKI:
Bez względu na to którą metodę obliczeń wybierzesz – proporcję czy równanie przyjmij, że x to 100% czyli wszyscy uczniowie w klasie.
1. Ułóż odpowiednie równanie.
Mnożąc liczbę wszystkich osób w klasie (u nas niewiadoma x) przez odsetek osób nieobecnych uzyskasz liczbę osób nieobecnych (podaną w treści zadania).
2. Oblicz równanie.
Odpowiedź: Klasa liczy 25 osób.
Zadanie 6
Księgarnia otrzymała z hurtowni “Bajki robotów” S. Lema. Już pierwszego dnia sprzedano 60% egzemplarzy a drugiego 25% tych, które jeszcze były. Trzeciego dnia klienci nabyli połowę nadal dostępnych książek i w efekcie na półkach zostało ich 36. Ile egzemplarzy “Bajek robotów” dostarczyła hurtownia?
ROZWIĄZANIE:
WSKAZÓWKI:
1. Wprowadź oznaczenia. Przyjmij, że liczba wszystkich egzemplarzy dostarczonych przez hurtownię stanowi niewiadomą x.
2. Oblicz ile egzemplarzy “Bajek robotów” sprzedano pierwszego dnia.
3. Oblicz ile egzemplarzy zostało w księgarni po pierwszym dniu sprzedaży.
Od liczby wszystkich egzemplarzy odejmij liczbę książek sprzedaną pierwszego dnia.
4. Oblicz ile egzemplarzy sprzedano drugiego dnia. Pamiętaj aby wziąć pod uwagę ilość książek jaka została po pierwszym dniu sprzedaży.
5. Oblicz ile egzemplarzy zostało w księgarni po drugim dniu sprzedaży.
6. Oblicz ile egzemplarzy zostało sprzedanych trzeciego dnia.
Weź pod uwagę liczbę książek jakie zostały po dwóch dniach sprzedaży.
7. Wiedząc ile książek nabyli klienci w ciągu trzech dni oraz ile egzemplarzy zostało na półkach oblicz ile było wszystkich książek “Bajki robotów”.
Odpowiedź: Hurtownia dostarczyła do księgarni 240 egzemplarzy “Bajki robotów”.
Odwiedzając dowolną witrynę internetową, dla polepszenia jakości usług może ona przechowywać lub pobierać informacje w przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz zarządzać tymi ustawieniami.